Tuesday, June 12

Ditahan wad akibat demam



Sepulangannya saya dari Negeri Sembiilan kira2 jam 2 pagi tibanya 
saya di kediaman kami di Perak pada pagi Jumaat 1 June yang lalu...
pada pagi itu juga saya ditemujanjikan di Hospital Seri Manjung Perak
bagi membuat pemeriksaan echo yang telah dijadualkan kepada saya..

Sepulangnya dari pemeriksaan itu, saya mula tidak sedap badan..
kepala mula sakit dan sakit tekak mula terasa.. mungkin tidak cukup tidur..
bermula hari Jumaat itulah saya mula sakit kepala, demam dan sakit tekak..
hanya panadol dan ubat sakit tekak sahaja dimakan bagi melegakannya..

tapi sayang.. penyakit itu kebah hanya sementara.. kemudian datang balik..
ahadnya saya dengan tak berapa sihat tu ikut jugak ke Penang mengikut
cik suami bagi menjayakan program sukan Kessumanya di sana..
saya cuma berehat di hotel tidak kemana.. sepanjang masa tidur makan..
sekejap panas.. sekejap ok.. tapi sakit kepala sepanjang masa...
sudah diajak ke klinik saya pulak taknak.. alasannya ubat ada...

selasa malam kami gerak pulang ke perak dengan segera...
tidak jadi kami menginap sehingga khamis sepatutnya..
kerana hari rabunya cik suami ada program mengenai peti undi..
memandangkan beliau ada memegang jawatan semasa pilihan raya nanti
maka terpaksa lah kami balik selasa malam itu jugak..

saya mula tak tahan..sakit datang balik..macam nak pecah kepala dibuatnya..
kami singgah di hospital daerah yang berdekatan dengan kawasan rumah..
setelah diperiksa.. maka doktor itu memaklumkan saya mengalami 
tekanan darah yang rendah, demam, tekak yang sudah bernanah dan
darah pula telah dijangkiti kuman.. saya sangat2 terkejut sehingga terkentut..

saya dimasukkan air macam gambar atas ini.. sejam sudah berlalu..
kesian cik asven yang menunggu luar dari jam 2 pagi hingga 3.30 pagi..
datang pula seorang doktor dan menyarankan agar saya ditahan wad
untuk mereka membuat pemeriksaan yang rapi kerana saya mengandung..

nak taknak saya masuk juga lah wad masa tu jugak...
jam 4 pagi saya dimasukkan ke dalam wad.. hati cuak gilaaaa!!
oh seriyus sangat ke penyakit ini.. air mata pun keluar sikit-sikit... kihkih..

setelah memunggah barang2 keperluan saya pun diletakkan di dalam wad
perempuan kerana tak mungkin masuk dalam wad lelaki mahupun kanak2...
setelah menyalam2 pelok ciyom bagai haha.. maka cik suami pun pulang..
kerana nurse disitu tidak membenarkan beliau menemani saya kerana
itu wad perempuan.. tidak manis nampaknya...




pulangnya beliau dah tak boleh tahan dah... ada nanges kepiluan
macam budak kecik sebab ditinggalkan ditambah pula kerisauan..
maka di tengah pagi itu juga saya menelefon kakak saya dan mengadu
untuk bertanyakan tentang penyakit saya itu sama ada seriyus atau tidak..
mujurlah beliau kata tidak seriyus dan jika saya dirawat maka saya akan pulih..

saya mula kepanasan.. jam 5 pagi ada nurse datang hantar baju spital..
maka saya meminta untuk mandi akibat panas yang amat sangat..
kipas yang ada pun tak  mampu nak menyejukkan badan...
jam 5 pagi saya pun mandi.. lega.. nak tidur dah tak boleh segar sesangat..
tunggulah sehingga subuh masuk.. selesai bersubuh maka saya termanggu2
dalam wad tu.. kelihatan hanya 4 orang sahaja dalam wad itu.. semuanya 
warga emas belaka kecuali saya sorang kihkihkih...

jam 7 pagi saya telefon mak saya pula.. mengadu hal yang sama..
kerisauan mula terkurang apabila saya mengadu lagi pada abang saya pula
dan bertanyakan sama ada seriyus atau tidak penyakit yang saya hidapi itu..
beliau juga berkata tidak seriyus janji saya makan ubat dan rehat banyak2..
fuhh lega.. apabila 2 orang doktor itu menyatakan saya tak seriyus..
cuma kesilapan saya telah ditegur akibat lewat datang ke klinik.. hihi.. 


bersarapan jam 8 pagi.. diperiksa jam 9-10 pagi oleh doktor disitu..
yang bessnya, pengarah hospital itu sedang memberi tunjuk ajar
kepada doktor baru yang sedang buat housemanship..
saya diperiksa dengan detail.. serta pengalaman yang paling menarik
saya dijadikan bahan ujikaji.. terutamanya ketika perut saya discan..
kelihatan budak dalam perut saya sedang aktif bersukan..

saya tergelak2 dengan nurse dan doktor yang mengecek itu.. haha..
budak itu bagai menghayunkan tangan macam sedang main badminton..
adakah pengaruh daripada saya selalu menonton pertandingan badminton
serta juga cik suami yang boleh kata setiap hari bermain badminton?

kemudian kelihatan budak itu bagai berlari 100 meter.. 
menggeletek kakinya macam berlari atau bermain bola barangkali..
masa tu memang saya terasa perut saya ada geli2 akibat pergerakan itu..
hmm.. boleh jadi budak ini akan menjadi atlit suatu hari nanti macam 
mak dan appaknya suatu ketika dahulu.. bagus juga nakk.. ammak suke kau!





setelah diperiksa saya diarah kembali ke wad..
saya semakin pulih dan semakin sihat nampaknya...
saya masih belum tidur-tidur.. tangan dah semakin sakit..
air dah bercampur plak dengan darah (tengok gambar atas tu)..
doktor yang merawat saya pun bilang yang saya boleh discharge pada 
petang itu jugaa... yeayy!! maka jarum di tangan sudah dibuka...
tangan dah membiru.. mak ai sakit sungguh masa tu wooo!!

setelah dibuka barulah saya lega dan akhirnya terlena juga jam 11 pagi..
terjaga semula jam 2.30 petang.. ada bubur nasi pula di atas meja.. nyum2..
memang lapar la bangun dari tidur terus aja makan hehehe..
pelik.. cik asven tak kunjung tiba lagi.. setelah ditelepon, rupanya programnya
tak selesai lagi.. kira2 jam 3 lebih barulah beliau muncul bersama
mak mentua saya merangkap ibu kandungnya...





kami pun menunggu surat discharge yang diberi oleh nurse...
selesai dapat surat, kami pon kemas2 untuk cabut lari dari
spital itu.. sebelum itu ubat haruslah diambil di farmasi..
jam 4 pagi saya masuk wad.. jam 4 petang la saya keluar wad...

fuhh lega.. nila kali kedua saya duduk dalam wad..
pertama kali dulu masa saya dajah satu kalau tak silap..
tak ingatlah duduk berapa lama.. tapi kali ni 12 jam sahaja..
bess jugak duk lam wad.. ada orang jaga.. semua nurse memberi 
layanan yang bagus dan baik sekali.. tengkiyuuu nurse!!

moralopdestori : jangan pandang remeh dengan penyakit meskipun 
sekadar sakit kepala sahaja.. atau demam.. mungkin dari sakit yang sikit 
itulah boleh melarat dan boleh mengundang bahaya.. pasni kalau 
saya sakit lagi haruslah ke klinik dan dirawat dengan segera.. hihihi..

16 comments:

Emma said...

ala kesian nya.... semoga cepat sihat ek ^_^

Deq's Qienz said...

ala cianyaa..smg cepat sembuh ya :)

Reena Sidek said...

pat cucuk2 jarum tu tak suka... huhuhu..
tp sebab nak sembuh... relakan ajelah...

kak bert byk2 kan rehat yer...

dwatyKNY said...

jgan lupa makan ubat... baby kena jaga... kan nak jadi ibu atlit sukan... hikhikhik

Ayu Imani said...

adoyaii sakitnya tgk jarum tue..moga akk cepat sembuh ya..=D

BERT said...

ehhe... insyallah.. skang dah beransur pulih.. Alhamdulillah :))

Miss N™ said...

bahayakan kalau kita pandang ringan dengan demam ni...

apa2pun, byk2kan berehat ye..

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

jg diri baik2 yer...time preggy ni mmg mcm2 penyakit boleh dtg...sabar nanti bila dh deliver tgk jer muka baby rs yg xdpt digambarkan lah heheee

Sheila Adziz said...

smg cpt sembuh... take care, makan ubat k...

ct kektus said...

nasib baik ta kteruk sangat kak. amboi, baby pon dah reti bersukan dalam perut lg ye. hehhee :D

LiNda said...

lor..patot lame tak update .Take care dear. Rest banyak2 tau..

Saya Disini said...

semoga cept sembuh

izla said...

salaam kenal.

semoga sihat2 semuanya :)

Unknown said...

semoga cepat sembuh

are_lin@yu said...

cian dear..semoga cepat sembuh ya ;-)

zool said...

SALAM, SY ADA NAK JUAL TERMOMETER DIGITAL MURAH
MURAH HARGA BARANG RM20.00 (TIDAK TERMASUK PENGHANTARAN)
KEMPEN 1 RUMAH 1 TERMOMETER-(BUZZLE BERBUNYI BILA DAPAT BACAAN SUHU SEBENAR BADAN)
LAYARI BLOG DIBAWAH
http://termometer-digital-suhu-badan-bbt.blogspot.com/

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...